Meer weten? Bel met Karen op 033 422 99 60
Marketing is een hybride vakgebied geworden

Marketing is een hybride vakgebied geworden

De moderne marketeer moet aan nieuwe eisen voldoen

Nieuwe termen hebben afgelopen jaren hun intrede gedaan in de marketingindustrie. Realtime, relevantie, data, intelligence, … zelfs een disruptieve term als growth hacking wordt regelmatig gebruikt. ‘Marketing has changed, because consumers have changed’ is een veel gebruikte quote. En dat klopt natuurlijk. De samenleving is afgelopen 10 jaar in een razendsnel tempo gedigitaliseerd. Waar marketingbestedingen vroeger hun weg vonden via massamedia is dat vandaag vervangen door een fijnmazig netwerk van digitale kanalen. De marketeer van vandaag moet daarom meer hybride zijn: hij of zij combineert creatieve vaardigheden met een stuk inzicht in technologie.

Dit is een geweldige uitdaging voor de huidige generatie marketeers. Welke nieuwe kennis hebben ze nodig? Hoe verbinden ze sales & marketing doelen aan de nieuwe digitale wereld? Hoe stellen ze het marketingteam samen? Vijf nieuwe competenties kunnen de marketeer en hun organisaties helpen succesvol te worden of te blijven. Kortom, de moderne marketeer moet …

  1. … het data fenomeen begrijpen

Een marketeer hoeft geen data expert te worden maar moet wel begrijpen hoe belangrijk data zijn geworden in de digitale economie. Data geven de mogelijkheid de customer journey te doorgronden en campagnes relevant te maken voor een individu. Data zijn de benzine voor de digitale marketing motor.

  1. … het marketing-technology landschap overzien

Er zijn ruim 7000 marketing softwareapplicaties die op allerlei manieren het contact tussen organisatie en klant optimaliseren. Iedere organisatie moet daarin haar eigen ecosysteem aanleggen en de juiste strategische keuzes maken. De strategisch marketeer neemt hierin de leiding.

  1. … de customer experience beïnvloeden

Organisaties concurreren niet meer op het product, maar op de experience van de klant met de organisatie. Waar marketing zich voorheen concentreerde op het afdwingen van een transactie, gaat het nu om het continu investeren in de relatie. Dat is precies wat de consument van organisaties verwacht. Marketing is een 24/7 job geworden die draait om loyaliteit.

  1. … omni-channel kunnen denken

De klant bepaalt het contactmoment en kanaal met de organisatie. Dat kan alles zijn: een helpdesk, een website, een app of een social media platform. Het totaal moet als één geïntegreerd geheel met elkaar samenwerken en informatie uit wisselen. Het is geen makkelijke maar wel een noodzakelijke opgave om klanttevredenheid te sturen en cross selling te stimuleren.

  1. … strategisch sparringpartner zijn op topniveau

Marketing is een strategisch spel op topniveau geworden en raakt alle beslissingen van de organisatie. Daarbij komt dat marketing & sales met elkaar verweven zijn geraakt. Directies en Raden van Bestuur moeten gevoed worden vanuit alle nieuwe ontwikkelingen en het is cruciaal dat marketingkennis op het hoogste niveau vertegenwoordigd is.

Er zijn dus talloze kansen om nieuwe stappen te zetten in de marketingwereld. Wie hybride durft te denken én te doen opent de weg naar nieuwe mogelijkheden voor zichzelf en voor de organisatie.

Auteur: Peter Sprenger, docent binnen de opleiding Qualified Marketeer en Qualified Business Administration

Plan een adviesgesprek in