Na het afronden van de lerarenopleiding in aardrijkskunde en maatschappijleer en het behalen van zijn Master’s degree in Sociale geografie, begon Maurice Aarts (50) in 1996 als auteur aardrijkskunde bij een educatieve uitgeverij. Na verschillende uitgeef- en managementposities binnen de educatieve uitgeefsector te hebben bekleed, is hij sinds 1 maart 2019 directeur van IBO Qualified Business School. “Ik zie het als mijn taak om met z’n allen een winnend team te worden.”
Hoe was het om over te stappen van Noordhoff Uitgevers naar IBO Qualified Business School?
“Het voelt als een warm bad, omdat de twee sectoren veel overeenkomsten hebben. De link tussen onderwijs en opleiden is een voor de hand liggende. Bij IBO kan ik mijn onderwijskundige ervaring heel goed inzetten, zoals ik eerder deed bij het ontwikkelen van een herontwerp van de vijfjarige opleiding van het RB in 2017, de branchevereniging voor Register Belastingadviseurs. Dat was mijn eerste serieuze kennismaking met de opleidingssector. Daarnaast lijkt het werken met docenten bij een opleidingsinstituut veel op het werken met auteurs in een educatieve uitgeverij.”
Wat is je ambitie bij IBO?
“Ik voel me als directeur ook echt ondernemer en zoals elke ondernemer heb ook ik de drang om te groeien. Dat kan bijvoorbeeld door een sterkere positionering, maar ook door uitbreiding van ons opleidingsaanbod. Dat is de strategische kant van mijn werk: IBO Qualified Business School verder uitbouwen. Het échte ondernemen, het willen winnen. Ik zie het als mijn taak om dat niet alleen te doen, maar met z’n allen een winnend team te worden. Je kunt de mensen niet ontwikkelen als je daarin niet de strategische kant meeneemt. En andersom kun je je als bedrijf niet strategisch verder ontwikkelen als je onvoldoende aandacht hebt voor je mensen.
Wat ik heb geleerd is dat het positioneringsvraagstuk van elk product en elk merk ontzettend belangrijk is. Aan ons dus de vraag te beantwoorden “Hoe zorgen we er voor dat IBO zich nóg beter kan onderscheiden in de markt?” En dit vervolgens ook aan de markt te laten zien – én te bewijzen. Dan maken we het voor onze klanten duidelijker, en daarmee gemakkelijker, om de juiste opleidingskeuze te maken. Want het maakt hun opleiding relevanter dan ooit. Hoe we dat precies gaan doen, gaan we de komende tijd gezamenlijk verkennen.”
Wat is je leukste ervaring tot nu toe?
“Ik heb een volledige dag mee gedraaid met een van de opleidingen. Het was heel boeiend om te ervaren hoe het is om zelf deelnemer bij ons te zijn en om door de ogen van de deelnemer de organisatie te zien. En helemaal leuk vond ik het om de week erna dezelfde groep weer tegen te komen bij het koffieapparaat en meteen weer als ‘one of the guys’ opgenomen te worden. Dat is echt een warm bad! Ik wil dit vaker gaan doen, het persoonlijk contact is iets dat ik nastreef.
Wat wil je zelf eigenlijk nog leren?
“Haha, ik moet nog een hoop leren! De opleidingswereld is nog nieuw voor me. Dat is basiskennis om mijn functie goed uit te kunnen voeren. Als directeur ben ik ook nooit uitgeleerd. Ik wil de deelnemers nog meer leren kennen en ben benieuwd naar hun drijfveren om zichzelf te ontwikkelen en hoe ze tot een keuze voor een opleiding komen. Dit ken ik natuurlijk enigszins uit mijn ervaring als team manager, maar ik ben benieuwd of dat hetzelfde werkt met onze deelnemers. En tenslotte zal ik nog een netwerk op moeten bouwen in sectoren die ik nog niet ken.”
Wat zijn jouw verwachtingen van de toekomst?
“Ik erf een fantastisch lopend bedrijf, met veel enthousiaste deelnemers en heel hardwerkende collega’s, dus dat is ontzettend mooi! Maar natuurlijk hebben we ook onze uitdagingen om verder te groeien en punten die we willen verbeteren. Ik noemde al de verscherping van onze positionering en daarnaast willen we natuurlijk ook goed blijven kijken of ons portfolio nog steeds aansluit bij de wensen van de markt.
Daarnaast zie ik het als mijn opdracht om onze organisatie naar de volgende toekomst te krijgen. Want, wie weet hoe ‘de opleider’ er over 10 jaar uit ziet? We moeten ervoor zorgen dat ons bedrijf en onze medewerkers toekomstgericht zijn, precies zoals we dat onze deelnemers ook leren. En ook dat kan ik niet alleen. Daar zal ik input van de deelnemers ook hard bij nodig hebben!”