Meer weten? Bel met Karen op 033 422 99 60
Hoge bomen vangen veel wind; zorg als bestuurder voor stevige wortels!

Hoge bomen vangen veel wind; zorg als bestuurder voor stevige wortels!

Een goede bestuurder heeft een niet te onderschatten invloedrijke rol in het leven van cliënten, zorgverleners, medewerkers en collega-organisaties in de sector. Het welbehagen van betrokken mensen en behalen van de organisatie-doelen zijn voor een groot deel afhankelijk van de keuzes en uitvoering van u als bestuurder. Door die bril bekeken is het een prachtig beroep. Keerzijde echter, is dat je als bestuurder een behoorlijk ‘dikke huid’ moet hebben en een gezonde dosis doorzettingsvermogen om de uitdagingen vanuit de omgeving aan te kunnen. Als aanvoerder van een organisatie moet je continu op scherp staan en voorbereid zijn.  

De bestuurder als ‘Kop van Jut’
Wanneer er iets fout gaat zit je als bestuurder, zeker bij veel media-aandacht, al vrij snel in het beklaagdenbankje. Vaak mag de verzekeraar daar ook plaatsnemen en dan zit het bankje mooi vol. Terecht of niet, dit is anno nu vaak de werkelijkheid en het huidige politieke debat lijkt dit gegeven ook nog eens te voeden. Vanuit de populistische hoek worden bestuurders snel neergezet als graaiers, incompetent en alleen maar bezig met eigen belang. Zelfs sector brede problemen kunnen worden toegeschreven op conto van het bestuur van één organisatie. Vers in het geheugen hebben we allemaal nog de commotie rondom het plascontract, het faillissement van Slotervaart, de wachtlijsten en de misstanden in de verpleeghuizen. De aangewezen dader ligt nooit op het kerkhof, maar zit levend en wel in de bestuurskamer.

Maatschappelijk vergrootglas
Een van de grotere uitdagingen waar zorgbestuurders vandaag de dag voor staan is de krapte op de arbeidsmarkt. Daarnaast worden de effecten van de transities die een aantal jaren geleden zijn ingezet op het gebied van zorgverlening en financiering, steeds zichtbaarder. Zomaar twee voorbeelden die grote invloed hebben op de dagelijkse, van zichzelf al complexe, bedrijfsvoering van een organisatie. Daarbij liggen zorgorganisaties altijd onder het maatschappelijke vergrootglas en is er de constante druk vanuit politiek Den Haag. Daar moet je als bestuurder mee om kunnen gaan. Maar hoe?

Stevig geworteld met kennis en integriteit
Als bestuurder ontkom je niet aan de rol van gezicht en spreekbuis; hoge bomen vangen immers veel wind. Hoe dan ook zul je dus het publieke debat moeten aangaan. Dat debat kun je alleen het hoofd bieden als je stevig in de aarde staat. Zorg, om goed te wortelen, ten eerste voor kennis van de totale problematiek, je eigen organisatie, de sector, de maatschappelijke en politieke dynamiek en de belangrijkste recente ontwikkelingen. Laat je niet verrassen, zorg dat je de regie houdt over het verloop van het debat. Daarnaast zal, gedurende de loop van de discussie, jouw eigen integriteit door cliënten, hun naasten én de media, stevig onder de loep worden genomen. Als je jezelf gaat afvragen of je integer genoeg gehandeld hebt wanneer het probleem zich aandient, dan ben je te laat. Vraag het je nú af, iedere dag opnieuw: waar sta ik voor, en laat ik dat ook zien? Als je erop kunt vertrouwen dat je goed geworteld bent, mag het af en toe stevig waaien!

Bestuurder zijn van een zorgorganisatie is ontzettend fascinerend; omdat je iedere dag weer keuzes maakt die invloed hebben op de levens van cliënten, zorgverleners en medewerkers. Maar hoe ben je een goede bestuurder? Hoe zorg je ervoor dat je authentiek blijft in een sector waar de druk van de politiek hoog is? Ontdek het tijdens de TopQlass Besturing & Bedrijfsvoering in de zorg, een samenwerking van Arteria Consulting en IBO Qualified Business School.

Door: Jacco Aantjes, Arteria Consulting – ook gepubliceerd op Skipr.nl

Plan een adviesgesprek in