Meer weten? Bel ons op 033 422 99 60
De 5 regels voor datadenken in organisaties

De 5 regels voor datadenken in organisaties

Data is de voedingsbodem voor het nemen van strategische beslissingen op alle onderdelen binnen de organisatie. Of het nu gaat om HR, marketing, finance of product ontwikkeling. Wie over data beschikt en deze weet toe te passen in een bedrijfskundige context, kan fact based waarde creëren, persoonlijker en relevant zijn voor klanten. Voor veel organisaties betekent deze denkwijze een transformatie van de bedrijfs- en marketingdoelstellingen en -processen.

De 5 uitgangspunten van marktgericht datadenken in organisaties:

  1. Market the mindset
    Neem afscheid van traditionele marktsegmentaties in bijvoorbeeld leeftijd, geslacht en sociale klasse. Belangrijk is om te weten wat de mindset is, dus hoe de klant denkt. Gedrags- en denkpatronen vertalen zich in nieuwe marktsegmenten en mogelijkheden.
  2. Investeer in je customer database
    Tegenwoordig is een goede database met gedetailleerd inzicht in de klant het kapitaal van de organisatie. Datafeeds optimaliseren het klantcontact. Bovendien is data de voedingsbodem voor bijvoorbeeld productontwikkeling of -optimalisatie.
  3. Focus op nieuwe generaties
    Millenials zijn de nieuwe generatie en maken in aantal inmiddels een belangrijk deel van de bevolking uit. Maar ze denken, communiceren en handelen anders dan we gewend zijn. Tegenwoordig is het productgevoel dat een organisatie met marketing neerzet zelfs belangrijker dan het product zelf. Kies daarom de juiste tone of voice.
  4. Innoveer door te experimenteren
    Nieuwe ideeën en veranderingen doorvoeren in de digitale wereld gaat in logische stappen van experimenteren, keuzes maken en aanpassen. Door ideeën eerst op kleine schaal uit te proberen voordat het grootschalig wordt doorgevoerd, ontstaat het beste resultaat en kans op succes.
  5. Creëer je eigen ecosysteem
    Bouw een digitaal ecosysteem met de klant centraal. Een dergelijk ecosysteem verbindt alle mogelijke klantcontacten met elkaar, zowel on- als offline. Niet alleen fysieke aankopen, maar ook een bezoek aan de (web)winkel, een e-mail of het aanklikken en lezen van content op de website.

Peter Sprenger is marketingdocent van de opleiding Toegepaste Bedrijfskunde van IBO Business School.

Plan een adviesgesprek in